.                                                                          

HET BELEEFDE GENOT vzw

hetbeleefdegenot.be
Home
Even voorstellen
Wie is wie?
     Lid worden
Te beleven
Beleefd
Toverberg
Publicaties
Fotogalerij
     Kunstenaars
 
Links/Sponsors
     Contact

    

Orpheus en Eurydice, een modern koppel?

Het verhaal van Orpheus die zijn Eurydice in de onderwereld opzoekt maar met lege handen terugkeert is algemeen bekend. Het is één van de grote liefdesverhalen ter wereld, misschien wel het grootste. Het is dus zeker de moeite om stil te staan bij deze geschiedenis. Het verhaal heeft bovendien talloze kunstenaars en schrijvers geïnspireerd: Stefan Hertmans, Rainer Maria Rilke, Hélène Nolthenius, Claudio Monteverdi, Christoph Willibald von Gluck om er maar enkele te noemen.

Met vier activiteiten rond dit koppel sluiten wij 2018 af.

Op zondagen 25 november resp. 9 decemberhebben wij  twee lezingen door professor emeritus Freddy Decreus van UGent. De eerste lezing focust op de figuur van Orpheus, veertien dagen later staat Eurydice centraal. Aangezien de meeste mythen uit een patriarchale verbeelding stammen zal het boeiend zijn om de Orpheus-mythe ook eens vanuit  vrouwelijke invalshoek te bekijken.

Deze lezingen gaan door om 11 u. in het gemeentehuis van Loppem.

O & E

Van de gelegenheid maken wij ook gebruik om twee opera’s die deze mythe behandelen in beeld te brengen. Vooreerst vertonen we Orphée et Euridice van Christoph Willibald von Gluck (Franse versie, Nederlands ondertiteld) met Magdalena Kožená als Orfeo in een regie van Robert Wilson en met het Orchestre Révolutionnaire et Romantiqe en het Monteverdi Choir onder leiding van Sir John Eliot Gardiner. Robert Wilson is een van de beroemdste avant-garde opera regisseurs ter wereld, hij slaagt er in het publiek te betoveren met zijn licht en bewegingsmagie. Orphée et Euridice op 29 november om 19.30 u. in het Gemeentehuis Loppem.

O & E

Helemaal anders is Jacques Offenbachs Orphée aux enfers, een zogenaamde opéra féerie en in feite een versluierde satire op het regime van Napoleon III. We zien een liederlijk groepje goden die gaan struinen in de Hel, samen met de dubbelhartige Jupiter. Deze stemt er mee in Eurydice naar haar weerbarstige (en ontrouwe) echtgenoot terug te brengen in de hoop dat zij daarbij voor zijn eigen charmes zal vallen.

Deze scherpe en vermakelijke productie door regisseur Herbert Wernicke, is een visueel en muzikaal genoegen. De voorstelling werd opgenomen in de Muntschouwburg in Brussel en de Olympus is een replica van het beroemde Brusselse fin de siècle café La Mort Subite. De komedie is licht en elegant. Het subversieve element wordt gesuggereerd, maar doet geen afbreuk aan de vitaliteit.

Koor en Orkest van de Muntschouwburg met Patrick Davin als dirigent en met Alexandru Badea, (Orphée) en Elizabeth Vida (Euridice).

Orphée aux enfers op 13 december om 19.30 u. in het GH Loppem.

 

O & E

 

De stenen van Venetië. Over John Ruskin.

Als de heer Ruskin gelijk heeft, dan hadden alle architecten van de voorbije 300 jaar het bij het verkeerde eind.’ Schreef een recensent in 1853 naar aanleiding van het verschijnen van John Ruskins boek over Venetië. ‘Dat is exact wat ik bedoelde, schreef Ruskin nadien, ze waren allen verkeerd zonder één uitzondering, compleet verkeerd!’

Bescheiden was hij dus niet, deze belangrijkste kunstcriticus van de 19de eeuw, maar hij was ook een niet onaardig schilder, vriend en verdediger van de prerafaëlieten en een voorvechter van sociale hervorming. Bovendien een excentrieke en boeiende persoonlijkheid.

Ruskins bekendste werk is ongetwijfeld ‘The Stones of Venice’  uit 1853, maar de man had meer noten op zijn zang: hij was in de eerste plaats kunstcriticus, maar ook dichter, schrijver (meer dan 250 werken!) en een niet onverdienstelijk aquarellist. Ooit kreeg hij het aan de stok met de schilder James Whistler, wiens ‘Nocturne in zwart en goud’ hij een ‘potje verf’ noemde. Er volgde een proces en Ruskin verloor het. Over zijn liefdesleven doen er de meest fantasierijke verhalen de ronde, feit is dat hij hield van op zijn zachtst gezegd heel jonge meisjes. Hij was ooit getrouwd met Effie Gray, die hem na een tijdje liet zitten voor de prerafaëliet John Everett Millais.

De man was 80 jaar oud toen hij in 1900 stierf. Reden genoeg om kennis met hem te maken.

Peter De Smet hoeft niet meer voorgesteld te worden, hij is Egyptoloog, doceert aan het KASK en geeft cursussen bij Amarant over o.m. het Oude Egypte en vooral 19de-eeuwse kunst.

Gemeentehuis Loppem, zondag 27 januari 2019 om 11 u.

 

Eenzaamheid is bedreigend. Over Orhan Pamuk.

Orhan Pamuk woont in Istanbul. De stad zit schrijlings op twee continenten. De brug over de Bosporus symboliseert in die visie de rol die Istanbul en Turkije te spelen hebben in de wereld: het verbinden van twee volkomen verschillende culturen en geschiedenissen. Pamuk gelooft niet in bruggen. ‘De Turkse identiteit moet niet kiezen tussen Europa of Azië, tussen secularisatie en islam, tussen Oost en West’, zegt hij. ‘Wij zijn onszelf, en dat is al complex genoeg.’ Andere uitspraken van hem: ‘Ik wil in mijn verhalen niet vervallen in de simplistische sjabloon waarin moslimvrouwen altijd de rol van verdrukte personages toebedeeld krijgen.’ Pamuk ontving in 2006 als eerste Turkse schrijver de Nobelprijs voor literatuur. Zeker verdiend omwille van zijn omvangrijk maar vooral literair zeer hoogstaand werk. In zijn romans behandelt hij vooral de tegenstellingen Oost-West, Islam-Christendom en zeker traditie-moderniteit.

Zijn boeken zijn in verschillende talen vertaald, de meeste ook in het Nederlands, denk maar aan ‘Het huis van de stilte’, ‘De witte vesting’, ‘Sneeuw’, ‘Ik heet Karmozijn’, ‘Het zwarte boek’ en verleden jaar nog ‘De vrouw met het rode haar’.

Wie meer wil weten over deze winnaar van de Nobelprijs literatuur in 2006 mag op deze lezing niet ontbreken.

Professor Jurgen Pieters is hoogleraar Literatuurwetenschap aan de UGent en actief lid van o.m. de GEMS (Group for Early Modern Studies)

Gemeentehuis Loppem, zondag 24 februari 2019 om 11 u.

 

© Copyright 2019  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN

Het Beleefde Genot vzw - Doornlaan 8 - 8210  Zedelgem
tel 0498 73 58 73 - www.hetbeleefdegenot.be -
info@hetbeleefdegenot.be

BTW BE 0893.747.805  - rekening IBAN: BE71 0014 8517 3969 (BIC: GEBA BE BB)

Laatst bewerkt: 09 december 2018