.                                                                          

HET BELEEFDE GENOT vzw

hetbeleefdegenot.be
Home
Even voorstellen
Wie is wie?
     Lid worden
Te beleven
Beleefd
Toverberg
Publicaties
Fotogalerij
     Kunstenaars
 
Links/Sponsors
     Contact

    

De stenen van Venetië. Over John Ruskin.

Als de heer Ruskin gelijk heeft, dan hadden alle architecten van de voorbije 300 jaar het bij het verkeerde eind.’ Schreef een recensent in 1853 naar aanleiding van het verschijnen van John Ruskins boek over Venetië. ‘Dat is exact wat ik bedoelde, schreef Ruskin nadien, ze waren allen verkeerd zonder één uitzondering, compleet verkeerd!’

Bescheiden was hij dus niet, deze belangrijkste kunstcriticus van de 19de eeuw, maar hij was ook een niet onaardig schilder, vriend en verdediger van de prerafaëlieten en een voorvechter van sociale hervorming. Bovendien een excentrieke en boeiende persoonlijkheid.

Ruskins bekendste werk is ongetwijfeld ‘The Stones of Venice’  uit 1853, maar de man had meer noten op zijn zang: hij was in de eerste plaats kunstcriticus, maar ook dichter, schrijver (meer dan 250 werken!) en een niet onverdienstelijk aquarellist. Ooit kreeg hij het aan de stok met de schilder James Whistler, wiens ‘Nocturne in zwart en goud’ hij een ‘potje verf’ noemde. Er volgde een proces en Ruskin verloor het. Over zijn liefdesleven doen er de meest fantasierijke verhalen de ronde, feit is dat hij hield van op zijn zachtst gezegd heel jonge meisjes. Hij was ooit getrouwd met Effie Gray, die hem na een tijdje liet zitten voor de prerafaëliet John Everett Millais.

De man was 80 jaar oud toen hij in 1900 stierf. Reden genoeg om kennis met hem te maken.

Peter De Smet hoeft niet meer voorgesteld te worden, hij is Egyptoloog, doceert aan het KASK en geeft cursussen bij Amarant over o.m. het Oude Egypte en vooral 19de-eeuwse kunst.

Gemeentehuis Loppem, zondag 27 januari 2019 om 11 u.

 

Eenzaamheid is bedreigend. Over Orhan Pamuk.

Orhan Pamuk woont in Istanbul. De stad zit schrijlings op twee continenten. De brug over de Bosporus symboliseert in die visie de rol die Istanbul en Turkije te spelen hebben in de wereld: het verbinden van twee volkomen verschillende culturen en geschiedenissen. Pamuk gelooft niet in bruggen. ‘De Turkse identiteit moet niet kiezen tussen Europa of Azië, tussen secularisatie en islam, tussen Oost en West’, zegt hij. ‘Wij zijn onszelf, en dat is al complex genoeg.’ Andere uitspraken van hem: ‘Ik wil in mijn verhalen niet vervallen in de simplistische sjabloon waarin moslimvrouwen altijd de rol van verdrukte personages toebedeeld krijgen.’ Pamuk ontving in 2006 als eerste Turkse schrijver de Nobelprijs voor literatuur. Zeker verdiend omwille van zijn omvangrijk maar vooral literair zeer hoogstaand werk. In zijn romans behandelt hij vooral de tegenstellingen Oost-West, Islam-Christendom en zeker traditie-moderniteit.

Zijn boeken zijn in verschillende talen vertaald, de meeste ook in het Nederlands, denk maar aan ‘Het huis van de stilte’, ‘De witte vesting’, ‘Sneeuw’, ‘Ik heet Karmozijn’, ‘Het zwarte boek’ en verleden jaar nog ‘De vrouw met het rode haar’.

Wie meer wil weten over deze winnaar van de Nobelprijs literatuur in 2006 mag op deze lezing niet ontbreken.

Professor Jurgen Pieters is hoogleraar Literatuurwetenschap aan de UGent en actief lid van o.m. de GEMS (Group for Early Modern Studies)

Gemeentehuis Loppem, zondag 24 februari 2019 om 11 u.

Het vlot van de Medusa door Bart Madou

Een nieuw format: het intiem salon. Wat is het? Een zondagvoormiddag met ontbijt waarna een korte lezing over een cultureel onderwerp voor een beperkte groep leden van Het Beleefde Genot. Maximum 20 deelnemers.

Dit eerste salon gaat over Théodore Géricaults beroemde schilderij Het vlot van de Medusa. In ‘In ogenschouw – essays over kunst,’ stelt Julian Barnes zich de vraag: hoe verander je een catastrofe in kunst? Toen koning Lodewijk XVIII als eerste het schilderij mocht bewonderen, waren zijn aanmoedigende woorden: ‘Monsieur Géricault, uw schipbreuk is beslist geen ramp.’

Géricault zelf noemde zijn schilderij op zijn sterfbed ‘Bah, une vignette!’.

Naar aanleiding van die lezing kunt u ook – vrijblijvend en voor zover de voorraad bij de uitgever strekt – een boek over Gèricault bestellen. ‘Géricault’, 29 x 37 cm, 96 blz., 80 afbeeldingen, gebonden, Duitse tekst, prijs 12 €.

Het Vlot van de Medusa in De Braambeier Zedelgem op zondagen 3 en 10 maart 2019  van 10.30 u. tot 12.30 u.

Kostprijs zonder boek: 15 € p.p., met boek + 12 €.

Gelieve vooraf in te schrijven met opgave van aantal deelnemers, de datum die u verkiest (3 of 10 maart) en met of zonder boek (max. 1 exemplaar per gezin). De volgorde van inschrijvingen telt.

Deze mededeling wordt nog herhaald in de maandbrief van 21 januari, maar u kunt nu al inschrijven via

info@hetbleefdegenot.be.

 

Zwarte lijsten door Arvi Sepp

Op Wikipedia lezen we het volgende: ‘Boekverbranding, biblioclasme of libricide is een verschijnsel van alle tijden, waarbij de verbranders onwelvallige boeken, geschreven teksten en mediadragers / meestal publiekelijk en ritueel verbranden.Het motief voor boekverbranding komt neer op censuur op morelereligieuze en politieke gronden.’

Bekendst is natuurlijk de boekverbranding door de nazi’s op de Opernplatz op 10 mei 1933, maar ook elders in Duitsland vinden er soortgelijke verbrandingen plaats en het is niet bij het Derde Rijk gebleven. Heine heeft het treffend verwoord toen hij zei: ‘Wo man Bücher verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen’ (’Waar men boeken verbrandt, zal men uiteindelijk ook mensen verbranden’).

Waarom zijn totalitaire dictaturen als het nazisme en stalinisme er zo op uit om boeken te verbieden? Hoe gaan ze daarbij te werk? Prof.dr. Arvi Sepp schetst fundamenten en achtergronden en zoekt uit hoe schrijvers het hen opgelegde, strakke keurslijf van en de vervolging door totalitaire regimes probeerden te omzeilen.

Professor Arvi Sepp doceert aan de VUB en is tevens hoofddocent aan het departement Letterkunde van de UIA waar hij Duitse cultuurgeschiedenis en Duitse literatuurgeschiedenis doceert.

Gemeentehuis Loppem, zondag 17 maart 2019 om 11 u.

 

© Copyright 2019  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN

Het Beleefde Genot vzw - Doornlaan 8 - 8210  Zedelgem
tel 0498 73 58 73 - www.hetbeleefdegenot.be -
info@hetbeleefdegenot.be

BTW BE 0893.747.805  - rekening IBAN: BE71 0014 8517 3969 (BIC: GEBA BE BB)

Laatst bewerkt: 13 december 2018