|
HET BELEEFDE GENOT vzw 2022
De moord op de kunst Zondag 5 maart 2023
Naar de 19de eeuw dan. Om te beginnen de kunstcriticus John Ruskin. Hij kaartte de ambivalentie tussen industrialisering en ambacht aan. Ruskin prees de charme van het ambachtelijke, hij bezat een culturele aversie tegenover al wat met industrie te maken had. Thomas las met ons een korte passage uit The Stones of Venice voor. Over de ambachtsman die de perfectie van het kopiëren verlaten heeft, zegt hij: ‘But you have made a man of him for all that. He was only a machine before, an animated tool.’ Een robot zouden wij vandaag zeggen. Marx legde dan weer de klemtoon op de vervreemding van de arbeider die, in tegenstelling tot de schoenmaker, de smid, … geen overzicht meer heeft van het hele productieproces. De onvoorspelbaarheid van zijn (kunst)werk wordt ingeruild voor voorspelbaarheid, wat economisch gezien voor een hogere efficiëntie (en uitbuiting) zorgt.
Voorstelling Eilanden boven de wind Donderdag 15 februari 2023
Guido is jaren lid geweest van Het Beleefde Genot en nam o.m. deel aan het poëziepad in het Park van Loppem in 2022 en enkele malen aan pARTcours. Joe Baele las een zevental gedichten uit de bundel voor. Guido zelf konden we nog tweemaal horen, hij las 'Gehavend' en 'Kleine wezenheden', twee gedichten uit de bundel. Tussenin konden we luisteren naar enkele liederen uit de liedcyclus 'Die Winterreise' van Franz Schubert. De voorstelling werd besloten met een receptie. De bundel is bij Het Beleefde Genot verkrijgbaar tegen 12 euro. Leden van Het Beleefde Genot betalen 10 euro.
De bibliotheek van Alexandrië Zondag 5 februari 2023
Tegen alle verwachting in, een overrompeling: met meer dan 80 waren ze opgedaagd. Niet zozeer voor de nieuwe locatie, ook niet echt voor het onderwerp, maar vooral voor de figuur van Peter De Smet, die blijkbaar een hele schare fans van Amarant op de been wist te brengen. Maar het ging dus over die fameuze bibliotheek van Alexandrië, door Peter in een breder perspectief gekaderd: Alexander de Grote, de stad Alexandrië, (andere) bibliotheken in de oudheid… De vele exotische namen van heersers, goden en plaatsen en van al die verschillende perioden, het was niet altijd makkelijk om te volgen. Toch kregen wij een getrouw beeld van wat de bibliotheek moet geweest zijn, ondanks de vele legendes die in omloop waren en zijn. De bibliotheek was in de eerste plaats een wetenschappelijk studiecentrum en de collectie bevatte - al naargelang de bronnen – op haar hoogtepunt zo’n 400.000 tot 700.000 boekrollen. We mogen bij dit alles ook niet vergeten dat nog geen 5% van de bevolking kon lezen of schrijven. Er zijn geen historische bronnen, die het gebouw waarin de bibliotheek gehuisvest was, beschrijven, ook archeologische vondsten zijn erg schaars. Veel berust dus op getuigenissen uit het verleden. Het was onder de dynastie van de Ptolemaeën (305 v.C. – 30 v.C.), met hun grote liefde voor boeken, dat de bibliotheek zijn sterkste bloei kende. Schepen die de haven aandeden werden zelfs doorzocht op de aanwezigheid van boeken die dan opgevorderd werden en gekopieerd werden in de bibliotheek. De eigenaar ontving dan een kopie. Na de bloei kwam echter de onvermijdelijke teloorgang, die al volop bezig was toen Julius Caesar in 48 v.C. de stad bezette. Ook een grote brand in de pakhuizen, waar vele rollen opgeslagen waren, spaarde de collectie niet. Maar het was vooral de christelijke patriarch, Theophilus van Alexandrië, die in 391 de tempel van het Serapeum liet vernietigen en vermoedelijk ook de boekencollectie van de bibliotheek liet verbranden.
© Copyright 2023 ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN
Het Beleefde Genot vzw - Doornlaan 8 -
8210 Zedelgem Laatst bewerkt: 07 maart 2023
|
|||||||||||||||||