Muziek

De gewapende man ontwapend

De polyfonie van de Franco-Flamands

Een gesmaakt ontbijt en dan een ontdekkingstocht naar de polyfonisten van Frans-Vlaanderen en Vlaanderen uit de 15de en 16de eeuw

Thema Trösterin Musica

Verslag

Bart Madou vertrok vanuit een profaan lied uit het midden van de 15de eeuw, L’homme armé. Die melodie diende als cantus firmus voor het ordinarium van bijna 40 Latijnse missen. Zes ervan zijn anoniem, hoewel musicologen er de stijl van Giullaume Dufay en Antoine Busnois in menen te herkennen. Van Dufay is trouwens een Missa super L’homme armé bekend, maar ook componisten als Johannes Ockeghem, Josquin Desprez, Pierre de la Rue, Jacob Obrecht, Jean Mouton enz. componeerden een mis op L’homme armé. Ook buiten Vlaanderen lieten componisten zich inspireren op dit lied: Palestrina componeerde zelfs twee missen op L’homme armé en verder Cristobal de Morales, Carissimi…

In navolging van Paul Van Nevel werd nagegaan in hoeverre het landschap en de kathedralen invloed hebben gehad op de scheppingen van deze polyfonisten. Er werd ook ingegaan op historische bronnen met vooral de Albums De Croÿ en de Descrittione di tutti i Paesi Bassi van Lodovico Guicciardini uit 1567.

Zelfs hedendaagse componisten vonden inspiratie in L’homme armé: Peter Davies, Poul Ruders, Mark Alburger, Christopher Marshall, maar vooral Karl Jenkins met zijn Mass for Peace.


Deze pagina werd laatst bijgewerkt op 30/01/2023 21:03:01.